רבות נאמר ונכתב על הגרסאות הטובות והרעות של עבודות הצבע של מכוניות המרוצים, דקורציות מרהיבות ומושכות, צביעה חכמה המאפשרת חשיפה טובה לספונסרים וכיוצא באלו.
אך איך בכלל מייצרים את עבודות הצביעה הללו?
אם אתם חובבי ספורט מוטורי ומתעניינים גם בהיבטים האסתטיים והגרפיים מאחורי הקלעים של המסלולים, לפניכם הסבר איך מכינים עבודת צביעה למכונית מרוץ.
גיבוש הקונספט
בגיבוש הקונספט הוויזואלי של "מדי" המרוץ של מכוניות מקצועיות נכנסים שיקולים אסתטיים אך גם שיקולים מסחריים, אולי אפילו ביתר שאת.
צוות העיצוב בונה ממש תיק עיצוב, כמו בפרויקטים אחרים בעולם השיווק והמיתוג.
מחליטים על נושאים כמו אלו ספונסרים מקבלים עדיפות ויזואלית ומה המטרות המרכזיות של עיצוב המכונית.
העיצוב יכול להיות פשוט ונקי אך הוא יכול גם להיות עמוס בפרטים וספונסרים ומאוד צבעוני, ואת זה מחליטים בגיבוש הקונספט, הכרת הספונסרים והבנת המטרות.
הקונספט העיצובי כולל שיקולים מסחריים של ספונסרים כאמור וכמובן, אך גם את שיקולי המיתוג של בעלי המכונית – מבחינת איזה מסר המכונית צריכה להעביר לקהל, למעריצים בבית ולמתחרים.
במכוניות מרוץ של קבוצות מרוצים צריך להבין את ה"ראש" והאווירה של הקבוצה וליצור עיצוב מתאים למשל.
שלבי עיצוב ראשוניים
מעצבים רבים עובדים עם דוגמאות של המכונית הרלוונטית, כאילו הייתה בד ציור.
ממש בונים דגם שטוח של המכונית מכל זווית, לוקחים מידות מדויקות ומתחילים לתכנן עיצוב כללי שיתאים לקונספט ושניתן יהיה לראות בבירור ממרחק ודרך עדשות הטלוויזיה.
המעצבים עובדים על סמך מדידות וגם על סמך המון תמונות של המכונים המסוימת כדי להבטיח שהכל מתאים, מדויק ונכנס במיקומים הנכונים על גוף המכונית.
בשלב זה מתחילים לרדת לפרטים של העיצוב, למשל ממקמים סמלי לוגו של הקבוצה והספונסרים, בוחרים פלטות צבעים וכיוצא באלו.
בעיצוב צביעה ועיצוב חיצוני של מכוניות מרוץ מתחשבים גם בסוג הרכב ואל איזה קהל יעד הוא פונה.
כך למשל לא יעצבו פורשה קיימן GT באופן דומה למאזדה MX-5 למשל – כי שתיהן פונות לקהל נהגים שונה לחלוטין ואת הפורשה למשל יש לעצב באופן שיותר נוטה לפרימיום.
השלמת העיצוב
לרוב נערכים כמה סבבי עיצוב בין הצד המעצב לצד הלקוח בעלי המכונית.
אחרי גיבוש הקונספט, עיצוב ראשוני וביצוע סקיצות מפורטות ראשוניות, מקבלים אישור רעיוני ומתקדמים להשלמת העיצוב לפני ביצוע.
בשלב זה מחליטים בדיוק היכן וכיצד ישימו את לוגו הקבוצה כך שיהיה בולט ומרשים אך גם יאפשר חשיפה נאותה לספונסרים.
מעצבים מיקומים וסגנונות ויזואליים למדבקות מיוחדות לפי סדרת המרוצים, האירוע וכן הלאה.
כעת גם מתכננים איך העיצוב הגרפי ייושם ויראה על המכונית עצמה, כולל הקימורים, הזוויות והצדדים שלה.
יש להיות סופר מדויקים ואיכותיים בצביעה, בהדבקת מדבקות ואלמנטים אחרים כך שהכל ייראה לא פחות ממושלם.
הדפסות, חומרים, צביעה והתקנות
אחרי ששלב העיצוב המורכב הסתיים ונבחרה גרסא סופית שתיסע על המסלולים, עוברים לשלב היישום.
מדפיסים מדבקות, בוחרים חומרי צביעה ומתחילים לצבוע את המכונית בהתאם לתכנון הקפדני.
החומרים שהולכים בחלקה החיצוני של המכונית הפכו כיום לכל כך משוכללים ואיכותיים, בדיוק כמו החומרים שהולכים מתחת למכסה המנוע.
נעשה שימוש בהדפסות ויניל מיוחדות, חיתוכים ממוחשבים וידניים ותהליך מאוד מדויק עם חומרים ייעודיים לדרישות הגבוהות של עולם הספורט המוטורי.
בעולם המרוצים נעשה שימוש נרחב ביריעות צבע או ויניל מיוחדות, המיוצרות ונחתכות לפי הזמנה לרכב ספציפי ולעיצוב ייחודי.
שילוב של גימורי מט, מטאלי, כרום וסאטן יוצרים אפקטים ויזואליים מרשימים ומאפשרים להבליט החוצה אלמנטים מסוימים בצביעת ועיצוב המכונית.
בקיצור, עולם עיצובי מכוניות המרוץ הוא באמת מכלול אדיר של היבטים, תהליכים וחומרים.
היום הטכנולוגיה והזמינות מאפשרים גם ללקוחות פרטיים לייצר לעצמם עבודות צביעה ייחודיות למכוניות המושקעות שלהם, כולל אלמנטים מעוצבים בהתאמה אישית מלאה.